Dag 13 - Smal en bochtig

Gepubliceerd op 31 mei 2023 om 21:19

Waldo lag vanmorgen lekker naast de camper te wachten tot Rebecca terug kwam van het toiletgebouw.

Soms kan hij ook heerlijk zielig zitten kijken als we voor de zoveelste keer onderweg de camper uit springen om iets te bekijken. Regelmatig mag hij mee even buiten lopen, maar soms moet hij ook even in de camper blijven zitten.

De dag begon met een kort bezoek aan de stavkirke van Vik, een hele bekende en mooie staafkerk. Helaas was het er erg druk, want er liepen weer heel veel mensen die geloosd waren door een..... Jullie raden het al.

We zijn vandaag een stuk langs weg 13 naar beneden gezakt, een stuk dat we vorige reis ook grotendeels hebben gereden maar dan de andere kant op. Het was 'gewoon' weer bijzonder mooi onderweg. De weg was erg wisselend. Sommige stukken was het breed, enigszins recht en met prachtig asfalt, dan kun je stukken 80 rijden. Maar ineens gaat diezelfde weg dan weer over in een smalle, onoverzichtelijke en bochtige weg met slecht asfalt. Regelmatig moesten we op een breder uitwijkstukje wachten tot vrachtwagens en/of andere campers voorbij waren. De snelheid varieerde dan ook enorm vandaag, van 80 tot soms maar 30. Je moet er altijd rekening mee houden dat er iets groots de hoek om komt zeilen op zo'n smalle weg, en dan wil je geen remweg van 80 meter hebben.

Overal komen onvoorstelbare hoeveelheden water naar beneden. Soms zie vanaf 1 plek wel 20 kleine watervallen om je heen. En regelmatig zie je ook flink grote watervallen. Hier komt een hele brede stroom water over kale rotsen naar beneden stromen aan de overkant van het water.

Een waterval die deels overkapt wordt door een sneeuwkap. Want we zijn vandaag natuurlijk ook weer over een bergpas gereden.

De 'Tvinde fossen' (dubbele waterval). Vorige reis hebben we onder deze waterval op een camping gestaan.

Vanuit een tunnel kwamen we uit bij deze enorme hangbrug over een fjord, om aan de overzijde meteen weer een volgende tunnel in te duiken.

Een enorme rotonde in een tunnel. Vandaag 2x meegemaakt.

Paar foto's van Waldo gemaakt op de bergpas.

Een bijzonder landschap met blauwe stukken waar je het water ziet. Soms zie je onder stukken dikke sneeuw ook blauw ijs, dat is al oud ijs waarvan de kristalstructuur veranderd is waardoor het een blauwe gloed krijgt.

De lunch hebben we vandaag in het stadje 'Vossevangen' genoten. Een pannekoek met spekjes en bosbessenjam (een combinatie die beter werkt dan je zou denken) en een soort hamburger.

De route is geeindigd met weer een tunnel van ruim 11 kilometer lang onder de Folgefonna gletsjer door. De camping waar we nu staan is wat minder mooi dan eerdere campings, maar we zijn deze vakantie dan ook wel erg verwend met de verblijfplaatsen. Het uitzicht is nog steeds mooi!

Achter de camping uiteraard een mooi waterstroompje. Want dat hoort in Noorwegen.

In een restaurantje naast de camping hebben we gegeten. Rebecca had honger!

Waldo heeft een van zijn ontspannen poses aangenomen terwijl ik dit zit te typen.

Wat zijn we nog steeds blij met onze camper. Hij is ruim genoeg (zeker met 2 man) maar toch klein genoeg om bij een supermarktje te parkeren en we hebben alles wat we nodig hebben met alle comfort dat we wensen. De inhoud is in de loop van ruim 3 jaar geperfectioneerd en we grijpen vrijwel nooit mis naar spullen. Deze vakantie toch nog iets gevonden wat we niet aan boord hadden: een rolletje plakband. Nu zijn we echt compleet!