Dag 9 - Geiranger

Gepubliceerd op 27 mei 2023 om 21:13

Gisteren hebben we vanaf de camping nog een rondje gereden om elanden te spotten. Het rondje was aangeraden door de eigenaresse van de camping. En verdomd, na 2 kilometer hadden we er al enkele vlak naast de weg. Verderop hebben we nog wat elanden in de verte gezien, maar geen meer van dichtbij.

Een ochtendrondje met Waldo is hier vaak geen straf.

Na een stukje rijden kwamen we bij een stadje waar het een drukte van jewelste was. Even uitzoeken wat er aan de hand is. We konden de camper tegen de verwachting in nog parkeren, die parkeerplaats was toevallig naast de stavkirke van Lom. Stavkirkes (staafkerken) zijn een typisch Noors verschijnsel, oude kerken die helemaal van hout gebouwd zijn. De kerk van Lom stamt oorspronkelijk van voor 1160. Helaas was hij niet van binnen te bezichtigen.

De drukte bleek te zijn voor de 'Flaklypa Grand Prix', een evenement met heel veel auto's van voor 1970. We hebben startnummers boven 500 gezien, zoveel deelnemers waren er. Er reed een bonte verzameling auto's rond in het stadje, en nog veel meer mensen stonden aan de kant van de weg te kijken. Overal waren mooie oude auto's, motoren en zelfs bussen.

Dit soort onverwachte evenementen zijn ontzettend leuk om tegen te komen. Dit plan je niet, dit gebeurt je. Altijd leuk om daar even in mee te gaan.

Vroeger plaatste men gewoon een houten hut op een vrachtwagen om een camper te maken.

Toen we verder reden liep onze route nog een stuk samen met de route van de grand prix. Ook daar zaten overal nog mensen langs de weg met hele families in partytenten naar de oude auto's te zwaaien met Noorse vlaggetjes. Zelfs wij werden bezwaaid. Wat een happening.

Een half uur rijden verder hebben we een wandeling gemaakt. Hoe weet je nu waar je kunt wandelen? Er is een Noorse website waar heel veel wandelingen op staan, met o.a. duur, zwaarte en hoogtemeters. De site is in het Noors, maar de belangrijkste termen weet je al snel (deze wandeling was 2,3 km, 1 uur en 150 hoogtemeters). Zo kun je een geschikte wandeling uitzoeken langs de rijroute of in het gebied waar je bent.

Met knikkende knieen even kijken bij het randje, met een boom als houvast.

De route was wederom mooi om te rijden.

We hebben weer een bergpas gereden (de zoveelste al deze reis). Deze pas was serieus, hier heb je nog meer stuurmanskunst nodig dan op de Grosglockner pas in Oostenrijk. Helaas werd het weer minder en hebben we het grootste deel van de pas in de regen gereden. Jammer, bij mooi weer moet het adembenemend zijn. Ondanks het beperkte uitzicht was het toch mooi rijden. Deze pas is pas een paar dagen geleden open gegaan, je rijdt op sommige stukken nog tussen flinke muren van sneeuw.

De huisjes op de berghellingen zijn hier goed gecamoufleerd.

Het doel voor vandaag was het Geirangerfjord. Volgens velen het mooiste fjord van Noorwegen. En daar sta je dan op uit te kijken in de regen....

We staan op een camping met onze neus aan het water en rondom fantastisch uitzicht. Bij mooier weer moet het hier inderdaad schitterend mooi zijn, eigenlijk is het dat nu al. Volgens de voorspellingen zou het morgenmiddag moeten opklaren, hopelijk zien we het fjord dan in zijn volle glorie.

Vanavond hebben we pannenkoeken gebakken. Je hebt tegenwoordig flesjes meel waar alleen maar water bij hoeft, ideaal voor in de camper. Even schudden en je kunt bakken.

Dit is waarschijnlijk het meest noordelijke punt van de route. Morgen nemen we een rustdag, daarna gaan we op het gemak afzakken. We hebben voor de terugweg langer de tijd dan voor het stuk hierheen, dus als het goed hebben we alle tijd. De terugweg wordt westelijker en zal op sommige stukken samenvallen met de vorige reis door Noorwegen.